Het Voortgezet Speciaal Onderwijs
De Fritz Redlschool specialiseert zich in het optimaliseren van onderwijs aan leerlingen bij wie wegens psychische- of gedragshulpvragen het onderwijs proces stagneert. De VSO afdeling biedt onderwijs aan leerlingen van 12 tot 20 jaar. De kerntaak van het VSO op de Fritz Redlschool is het weer op gang brengen van een gestagneerde of onderbroken onderwijsontwikkeling. Dit gebeurt altijd op basis van een integraal plan met de leerling, ouder(s)/verzorger(s), kernpartners en de (specialistische) GGZ.
Wij creëren een passend onderwijsaanbod voor de leerling, zodat hij of zij het beste uit zichzelf kan halen. Doel is toe te werken naar het versterken van de kwaliteiten en mogelijkheden van de leerling, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandig functionerende volwassenen. Het bieden van maatwerk staat hierbij voorop.
Voor wie
De Fritz Redlschool biedt onderwijs, primair aan jongeren die integratief in behandeling zijn bij het UMC Utrecht of gespecialiseerde GGZ zoals Altrecht GGZ. Het gaat om leerlingen met een onderwijsniveau dat varieert van VMBO TL tot en met VWO. Alle leerlingen op de school hebben specifieke ondersteuning nodig bij hun leergedrag en sociaal emotionele ontwikkeling. Vrijwel alle leerlingen hebben te maken met hulpverlenende instanties. De Fritz Redlschool participeert op het snijvalk zorg-onderwijs.
Er is sprake van internaliserende gedragsproblematiek. Externaliserend probleemgedrag is een contra indicatie voor plaatsing. Het pedagogisch klimaat is onvoldoende toegerust om deze doelgroep te bedienen. Tevens belemmert het de opbouw en ontwikkeling van schoolgaande jongeren.
Voor onze leerlingen geldt dat er een sprake is van een maatwerkprogramma, waar mogelijk afgestemd met en onder verantwoordelijkheid van de reguliere VO-school, waar de leerling ingeschreven blijft. De bedoeling van deze plaatsing is de leerling en de eigen school zodanig toe te rusten met kennis en kunde dat beiden daarna weer verder kunnen met het onderwijs in de eigen omgeving. Dit ondersteunt de schakelfunctie van de Fritz Redlschool.
Alle jongeren die starten op de Fritz Redlschool beginnen met gemiddeld 10 uur onderwijs per week en streven wij er naar weer verder op te bouwen naar 30 uur onderwijs in de week. Weer invoegen in onderwijs en onderwijsdeelname is het uitgangspunt.
Hoe wij werken als schakelschool
De plaatsing op de Fritz Redlschool is gericht op terugkeer naar de school van herkomst, plaatsing op een andere school, zorg, arbeid of dagbesteding.
Er zijn verschillende vormen van plaatsing, variërend van korte observatieplekken tot langere plaatsing van maximaal 1½ jaar. Dit is afhankelijk van de gestelde hulpvragen en (onderwijs)doelen. Deze worden o.a. besproken en opgesteld met de leerling en zijn ouders/ verzorgers, de school van herkomst, betrokken behandelaar en kernpartners. Hierbij wordt rekening gehouden met behandeling en therapie.
Er is intensief contact met alle betrokkenen over de vorderingen van de leerling. De essentie van de Fritz Redlschool is het doorstromen van leerlingen naar een passende vervolgplek, liefst thuisnabij.
Ik had een mentor die me echt heeft veranderd.
Ze was heel direct tegen me en hielp me met
planningen, vooral weekplanningen.
(leerling, 17 jaar)
Ons onderwijs
Wij bieden onderwijs aan leerlingen variërend van VMBO-TL tot VWO. We sluiten daarbij zoveel mogelijk aan op het passende onderwijsniveau en de onderwijsbehoeften van de leerling. Er zijn vakdocenten voor de kernvakken (Engels, Nederlands en wiskunde) en verder bestaat het team uit docenten en een onderwijsondersteuningsteam die samen met de leerling een maatwerkprogramma op zorg en onderwijs afstemmen.
Leerlingen volgen naast theorievakken en praktijkvakken als Sport en Bewegen, Techniek en Koken. Het dagelijkse onderwijs vormt zich door middel van groepsinstructies, mentorlessen, individueel of in groepsverband werken.
Met in achtneming van het fasemodel wordt er vervolgens samen met de leerling, ouders/verzorgers, school van herkomst, begeleiders en de behandelaar een opbouwprogramma gemaakt. Het fasemodel is in praktijk vormgegeven in de vier faseklassen binnen de VSO afdeling. In het individuele opbouwprogramma van de leerling wordt onder andere afgesproken in welke vorm de schoolopbouw gerealiseerd kan gaan worden, met welk(e) vak(ken) de leerling aan de slag gaat en hoeveel uur de leerling op school aanwezig is. Hieraan gekoppeld wordt een leerling geplaatst in de bijpassende faseklas en wordt er in deze klas met de leerling gewerkt aan de vaardigheden die passen bij deze fase en toegewerkt naar een schakel naar een volgende faseklas.
De Fritz Redlschool is een school die in principe geen eindonderwijs aanbiedt. Leerlingen die instromen gedurende een examenjaar of er in afstemming met elkaar baat bij hebben (een aantal) staatsexamens te doen, hebben hiervoor wel de mogelijkheid om dit op de Fritz Redlschool in te richten.
Fasemodel ➝
Voor de leerling
Als de Fritz Redlschool tijdelijk jouw school wordt, kan dat best spannend zijn en vragen oproepen. Op deze website proberen wij je een indruk te geven van wat je kunt verwachten. Je kan eventueel ook het filmpje bekijken op de ‘home-pagina’, dan zie je ook een oud-leerling aan het woord die haar ervaringen deelt van haar periode op de Fritz Redlschool.
Voordat je bij ons op school komt, is er een kennismakingsgesprek en een rondleiding door de school. Als je bij ons op school komt, willen wij graag jouw verhaal horen en je helpen met datgene waar je tegenaan bent gelopen. Niets daarin is voor ons raar of vreemd. Wij zien het als een uitdaging om met jou te zoeken naar oplossingen die goed bij jou passen.
Je werkt in één van de vier lokalen en kan in overleg een vaste plek kiezen. Je hebt een eigen plek voor jouw spullen. In jouw intakegesprek spreken we af aan hoeveel vakken je werkt en hoeveel uur je op school bent. Dit evalueren we steeds om goed in de gaten te houden of alles nog goed voelt en past bij wat jij aankan en nodig hebt.Naast het leren en werken is er ook ruimte voor ontspannende activiteiten (pianospelen, lezen, spelletje o.i.d.). We proberen te voldoen aan wat jij prettig vindt en waarvan wij denken dat het jou kan helpen, zodat je met plezier naar school gaat.
Het doel is dat je op de Fritz Redlschool weer ervaart dat je in een veilige onderwijssetting kan werken aan je herstel, je vaardigheden kan vergroten en op jouw tempo weer aan onderwijsdoelen kan gaan werken. We denken met je mee in wat jij nodig hebt en kijken samen met jou en alle betrokkenen om je heen welke vervolgplek het beste bij jou past.
“Ik voelde me erbij horen daar.
Praten hielp mij er bovenop…”
(leerling, 18 jaar)
Aanmelden
Aanmelding vindt plaats via de school van herkomst. Hiervoor neemt u contact op met de ondersteuningscoördinator van de school waar uw kind op dit moment is ingeschreven. Via de ondersteuningscoördinator en begeleider passend onderwijs zal er worden gekeken of de Redlschool mogelijk een passende onderwijsplek is voor uw kind.
Om de aanmelding goed en snel in behandeling te kunnen nemen, vragen we u de volgende informatie alvast te verzamelen.
- Concrete methode gebonden didactische startinformatie (cijferlijsten, CITO gegevens, DIA-toetsen)
- Recente psychologische en psychiatrische onderzoeksrapporten
- Recent OPP/handelingsplannen/groeidocument/observatieverslagen
Het team
Denise
VSO teamleider en ondersteuningscoördinator
Dido
VSO ondersteuningscoördinator
Jard
VSO ondersteuningscoördinator
Mirjam
VSO leerkracht
Seda
VSO Leerkracht
Mariëtte
VSO leerkracht
Leontine
VSO Leerkracht
Agnes
VSO Leerkracht
Kenneth
VSO leerkracht
Liza
VSO leerkracht
Berend
VSO leerkracht
Katalin
VSO Leerkracht
Lotte
VSO Orthopedagoog generalist
Gezina
Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, Schoolpsycholoog
Daan
Kinder & Jeugdpsycholoog
Dominique
VSO Vakleerkracht Bewegingsonderwijs
Heeft u vragen
of wilt u meer weten?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen door te bellen of te mailen naar de Fritz Redlschool.